Uncategorized

San Cataldo, sommer


San Cataldo, sommer, 2015

IMG_4348
Eftersom alle tilgængelige fotos af San Cataldo er belagt med copyright, og jeg er en tøsedreng, bringer jeg her et foto af min finger, der peger på en stribe fotos af San Cataldo på en PC-skærm. Det må man nemlig godt.

I Scala, lige oven over Amalfi i Campanien i Italien, ligger San Cataldo. Et nedlagt kloster med ro og faciliteter til de heldige skiderikker, der får et stipendium til ophold her.

Og nu skal jeg også derned om nogle få uger.

Jeg har fået fjorten dage i ophøjet skrivero 400 meter oppe over Middelhavet og vinmarkerne og de små landsbyer. Med viden om, at her har de boet alle sammen; hele A-listen over danske kunstnere og videnskabsmænd de sidste 100 år. Det hele summer af fordybelse og ånd.

Som altid, når den slags rejser begynder at blive presserende virkelighed, føler jeg tiden accelerere hysterisk op til afrejsedagen, og jeg når intet af det, jeg havde tænkt mig. Jeg når dårlig nok at glæde mig. Jeg er for presset i min hverdag til at sætte mig ned og tænke på, hvor fedt det bliver, for presset til at læse og planlægge og drømme, og det er jeg ellers normalt rigtig hård til.

Jeg er også nordisk indendørs mester i overspring. Det sidste års tid har jeg nærmest intet skrevet, og det nager mig. Det er det egentlige formål med den her tur – at få mig selv sparket i gang igen.

Jeg har en halv roman liggende på harddisken og en god del af resten af romanen liggende på mentalt lager, men jeg har ikke skrevet på den i flere måneder, kun sporadisk og uden egentlig vilje eller lyst, selv om jeg ved, at det jeg har skrevet er rasende godt Historien er god og vedkommende, om end lettere skør, sarkastisk og aldeles og komplet usandsynlig. Mit sprog sprudler i teksten.

Det ville normalt more mig at skrive på sådan en omgang, hvor jeg føler, jeg får det hele foræret. Men det gør det ikke, fordi jeg lidt har mistet glæden ved at skrive det sidste års tid. Også det nager mig; hvis jeg ikke kan skrive længere, hvad så? Hvad skal jeg så stille op med mig selv?

Derfor har jeg bestemt, at antallet af ekskursioner, overspring, udflugter og svømmeture skal reduceres til et absolut minimum; der skal arbejdes, skal der. Koste hvad det vil. Hvis det ikke vil komme af sig selv, må det bankes frem.

Udsigt eller ej.

Læs mere om San Cataldo på sancataldo.dk. Jeg skal også nok blogge dernedefra, så bare følg med her.

Min rejseplan: Fredag aften: Køre børnene til Sønderborg. Køre til Hamborg. Overnatte i hotel ved lufthavnen

Lørdag: Afgang tidligt med fly direkte til Roma Fiumicino. B&B i Rom nær Termini. Ikke verdens mest charmerende område, men praktisk.

Lørdag eftermiddag og aften en endnu ikke særligt overvejet vandretur rundt i Rom. En drink på Piazza della Rotonda, tør jeg vædde på. Et trattoria med bucatini all’amatriciana og carciofi alla giudea. En seng i en anonym gade med byens summen ind gennem vinduet.

Søndag: Med lyntog til Napoli; har købt mig ind på business class, fordi jeg er et luksusdyr, der vil nyde turen mest muligt. Med lokaltog videre til Salerno, og derfra på en eller anden måde videre til San Cataldo i Scala, måske med taxi, måske med bus, ved det ikke helt.

Derefter to uger med mit manuskript.

Skriv et svar

