Mine bøger

Blandingsmisbrug på Store Bogdag


Jeg er ikke science-fiction-forfatter. På samme måde som jeg heller ikke er krimiforfatter. Jeg er forfatter – uden præfiks af nogen art. Jeg skriver uden at have defineret en genre på forhånd, og det giver nogle særlige blandingsforhold, som ofte gør anmeldere snotforvirrede. EB har således kaldt Den sidste dag på jorden for en genre-bastard, hvilket jeg synes er et grimt udtryk. Men det er svært at undgå, den slags.

Jeg elsker at blande genrer, og det er primært fordi, jeg slet ikke tænker over genrebegrebet, når jeg går i gang med et projekt. Det bliver, som det bliver, og jeg drikker glad fra alverdens kilder. Genreromaner er der aldrig tale om.

Ikke desto mindre er min nyeste roman, Den sidste dag på jorden, på nogle biblioteker kommet op at stå som science-fiction, og det har jeg haft det elendigt med. Jeg har endda været ganske tæt på at skrive til de skyldige biblioteker og brokke mig.

Men det har jeg ikke nået. Nu får jeg det aldrig gjort.

For jeg har tænkt, har jeg.

Affødt af en invitation fra Hald Hovedgaard til at deltage i en oplæsning og en debat med et par, der virkelig skriver sci-fi (blandt meget andet): Kenneth Krabat og Manfred Christiansen. Det kommer til at foregå på Store Bogdag nu på lørdag, i Riddersalen klokken 12, og jeg glæder mig og er glad for at være blevet spurgt.

For det er nemlig meningen, at vi med oplæsningen kommer til at sætte hele genrebegrebet under diskussion, og det elsker jeg – jeg er særligt skeptisk, når det angår genre.

Ok. Så hvorfor kan Den sidste dag på jorden i nogles optik falde ind under genren sci-fi? Det kom bag på mig. Meget. Jeg fattede det faktisk ikke. Men okay – det er nok fordi, at romanen piller rundt i det post-apokalyptiske spektrum. Der er sket noget – en katastrofe – og nogle mennesker prøver at overleve. Dernæst bevæger bogen sig over i noget, der i højere grad kan beskrives som magisk realisme, hvilket i min indre ordbog nærmest er det modsatte af sci-fi.

Sci-fi er jo strengt taget videnskabsbaseret fiktion. Det er i hvert fald det, det betyder, oversat.
Sci-fi er altså mange ting. Det er ikke kun Arthur C. Clarkes ret teknologiske fiktion med nogle pergamenttynde personbeskrivelser; det er heller ikke kun Bradburys sært poetiske mars-historier, for nu at tage noget af det, der var blandt min allertidligste voksenlæsning (som ti-årig og deromkring).

Genrekonventionen er vel derudover, at sci-fi handler om fremtiden. Det tror jeg nok, min ærede panelkollega Manfred Christiansen vil være uenig i (og det er jeg også uenig i). Verne, for eksempel, skrev fantasifulde romaner med udgangspunkt i videnskabelige fantasier fra sin egen tid – altså nutidsromaner, victorianske romaner med masser af isenkram og masser af fri fantasi, og det var fedt.

Den sidste dag på jorden er en samtidsroman. Den foregår nu og her, men i en verden, der kunne være, kunne opstå i morgen eller i eftermiddag – ikke længere ude i fremtiden end det.

Den er en dannelsesroman først og fremmest, med stærkt overnaturlige, magiske elementer – ikke videnskabeligt baserede plotelementer. Derved adskiller den sig i svær grad fra sci-fi. Men alligevel passer den godt ind, når vi taler om bøger, der vedrører fremtiden. For sc-fi kan rumme store og vilde visioner om verden og om menneskers plads i verden, og der sidder Den sidste dag på jorden lige i centrum.

Det bliver interessant, her på lørdag.

Både at læse op fra den i selskab med de to ovennævnte herrer (og hvem der ellers kommer), og at få en diskussion op at stå om genre. Jeg har i hvert fald tænkt mig med min oplæsning at komme med et bud på, hvordan man kan udfordre en litterær genre, blande den med andre, og få noget godt og stærkt og ægte og frem for alt litterært værdifuldt, og lyrisk, smukt, poetisk – ud af sit blandingsmisbrug.

Og det var på lørdag.
Og det var på Hald Hovedgaard.

One thought on “Blandingsmisbrug på Store Bogdag

Skriv et svar

