Mine bøger

Petrosomatoglyf


Fik lige et spørgsmål om hvordan i alverden jeg kan finde på at starte en bog med en beretning om petroglyffer – tegn hugget ind i sten eller klipper – helt ovre i New Jersey. Oven i købet petroglyffer, der rent faktisk findes, som det beskrives i denne pudsige artikel, jeg fandt, om “The Garfield, NJ, Rock Carvings.

(Petroglyf betyder tegn hugget i sten. Petrosomatoglyf betyder: I sten huggede tegn, der forestiller dele af en (nogle gange menneskelig) krop, f.eks. hænder, fødder, poter, kløer, kønsorganer. Så det.)

Det gik sådan her til, og historien med de her petroglyffer er lang og kringlet, men god, så hæng på.

Ahem.

Jeg faldt over ordet “petrosomatoglyf” for år tilbage og blev nærmest forelsket i det – jeg syntes, det var et fedt ord. Mest fordi det var et af den slags ord, der er stringent og logisk og aldeles ukendt og ubrugeligt, med mindre man er folkeminderforsker eller sådan. Jeg kan godt lide fremmedord, og jeg får aldrig nok af dem.

For et par år siden arbejdede jeg på en digtsamling med titlen Petroglyffer, men den er aldrig kommet ud, og jeg har sådan set heller ikke gjort meget for at den skal. Når jeg skriver lyrik, er det mest for min egen fornøjelses skyld og fordi jeg godt kan lide at rode rundt i sproget på den måde – dykke ned i små betydninger her og der, afdække nye muligheder, se hvor et enkelt ord eller begreb fører mig hen.  Det er en slags grundforskning, og meget af det, jeg finder frem til, bruger jeg siden hen i min prosa.

Så fik jeg den ide, at jeg godt kunne lide at lade en roman begynde med ordet “petrosomatoglyf”.

Det var mit eget tossede projekt, affødt, sjovt nok, af en irritation over Politiken …

Jeg ved nemlig, at Politiken nogle gange citerer første sætning fra en bog, når de anmelder den. Og de har aldrig anmeldt nogen af mine – det ser heller ikke ud til, at de vil anmelde den her. Jeg er formentlig den eneste modtager af Kunstfondens treårige arbejdsstipendium, der aldrig har været anmeldt i Politiken; jeg ved ikke, hvad der er galt med mig – om det er køn, alder, geoografi, netværk, noget må jeg fejle. Anyway. Men altså – hvis de virkelig anmeldte bogen, ville de kunne skrive: “Bogens første sætning: Petrosomatoglyf.” Den tanke glædede mig, fordi læserne så ville tænke, WTF? (Det skal sige, at logikken her står for min egen regning. Som Jørgen Leth siger, det er min ret.)

Så det var sådan set projektet. Men tingene ville det anderledes, og nu er det bare det første ord i kapitel 2.

Ordet dukkede op i mine tanker igen, da jeg gik i gang med at skrive Den Sidste Dag På Jorden.

Jeg vidste, at den skulle handle om jordens undergang på en eller anden måde. Jeg havde ideen om en mand, der var helt alene på et containerskib. Jeg havde ideen om, at Ish, min hovedperson, skulle gå rundt i en verden, hvor alle taler om dommedag uden at have noget at have det i. Og så slog det mig, at der kunne være tegn fra fortiden, som måske fortalte om de sidste tider.

Disse tegn kunne være helleristninger – eller petroglyffer, og så var der skabt en sammenkædning inde i mit hoved. Det gamle ord, jeg havde lagt på lager, poppede op igen. Og jeg tænkte, at det kunne være spas. Og så videre.

Google, google, og så havde jeg de første mange artikler om sære og uafkodede tegn hugget i klipper i USA’s nordøstlige stater, hvor jeg vidste, romanen skulle tage sin begyndelse.

Jeg lægger min egen fortolkning af sådanne tegn ind i historien. Jeg lader solsymbolet – det, som ligner en oprullet slange – repræsentere tiden; lader det bære den betydning, at tiden kan bide sig selv i halen.

Jeg lader også Ish træffe på petroglyffer, når han kommer frem til det sted på den anden side af havet, hvor hans skib fører ham hen.

Men det er en helt anden historie. Den står i bogen. Faktisk er det bogen.

 

Skriv et svar

