Mine bøger · Morten privat

Og hvornår er man færdig?


Du sidder og arbejder på et bogmanuskript, og det har du gjort i snart to år. Du går til og fra; du laver andre ting ind imellem. Du går på arbejde, passer dine børn, sømmer lister fast, skifter pærer,  hænger traileren bag på bilen og kører på containerpladsen med vådt pap lørdag formiddag, du lever et på alle måder ganske konformt liv, og det er, som det er, og det er, hvad du ønsker dig. Men ind i mellem alt dette skriver du på bogen. Nogle gange er der tale om Bogen med stort, den eneste bog i dit liv, andre gange endnu en i rækken, men lige presserende, lige så akut og nu og her som de andre, du har skrevet. Må man da håbe. Man skriver og skriver, retter og retter, smider ud og sætter ind, lader sig irritere, lader sig begejstre, klapper sig selv på skulderen, forbander det hele ned i det sorteste helvede. Skriver, kort sagt.

Og hvornår er man færdig?  Hvornår er bogen skrevet til ende og kan sendes ud i verden med et klap i måsen?

Jeg synes egentlig, det er et godt spørgsmål. Gode spørgsmål er ofte dem, man ikke selv kender svaret på. Jeg ved ikke, hvornår jeg er færdig med en bog. Det turde ellers være ret let at vide, skulle man tro.

Man kan sige, at bogen er færdig, når sidste punktum er sat, men det ville være forkert, for det er i mange tilfælde først der, man rigtig går i gang. Når man har skovlet tilpas meget ler op på drejeskiven og skal til at vælge fra og modellere om. Skrive om, kort sagt.

Man kan vælge den åbenlyse løsning og definere Færdig som det tidspunkt, hvor bogen er afleveret til tryk og det hele alligevel er for sent.

Men jeg har taget mig selv i at stå og læse op fra mine bøger og løbende ændre i den trykte tekst. Med mindre tilhørerne har fotografisk hukommelse er det alligevel noget, de aldrig opdager, men det irriterer mig, at jeg kan finde på det. For så, vil jeg mene, er man ikke færdig med sin bog; så lever den videre inde i hovedet et eller andet sted, og man ville ønske, man kunne finde den hvide lak frem eller at man kunne fremsende et rettelsesblad til dem, der ejer bogen.

Man kan – og det sker – være mentalt færdig med en bog, længe før den er skrevet til ende. Det er ikke så godt. Det er typisk et tegn på, at der er noget galt, med bogen, med motivationen, med den måde, man har ændret sig på, mens man skrev, for den slags forekommer.

Man kan også sætte sig selv en deadline, og man kan få en deadline stukket ud. Hvis man har en forlagskontrakt, skal man aflevere færdigt og tilrettet manuskript på en given dato. Det er meget rart med lidt moderat fysisk pres fra tid til anden; så får man sig nosset færdig, i det mindste, der er intet at stille op; bare aflever, svesken på disken, farvel og tak, nu er du færdig, hvad enten du vil eller ej.

Jeg har oplevet alle de nævnte måder at være færdig med en bog på.

Lige nu har jeg en deadline. 1. februar. I næste uge pakker jeg min gamle og dødsmærkede Citroen med Mac, manus og madvarer og kører vestpå, til Søndervig. Jeg har fem dage i majestætisk ensomhed i et sommerhus, hvor jeg før har siddet alene og skrevet. Jeg har 86.000 ord med i print og i digital form, og jeg har en lettere panisk følelse af at være alt, alt for tæt på deadline.

Så jeg sidder til ud på natten med kuglepen og papir og læser, læser, læser.

Når manuskriptet føles som en levende organisme, der skal kæmpes med, som har sin egen vilje, og som nægter at blive dømt færdig. Når det er sådan, tænker jeg, er det måske slet ikke så ringe. Det tyder på, at der er godt med sovs og kartofler i den her bog.

Jeg ved, hvornår jeg er færdig. Det er jeg den 1. februar, og sådan er det.

Jeg ved også, at når jeg er færdig, er jeg kun lige begyndt.

 

 

3 thoughts on “Og hvornår er man færdig?

  1. Det lyder mega udmattende at være forfatter – som bijob. Men også denne gang slipper du utvivlsomt brandgodt fra det ;o) Bare vent – om føje år er du Danmarks Camilla Láckberg !!

    1. Hej Ruth,
      1000 tak for støtten! Jeg vil rigtig gerne op på Läckbergs salgstal, det er slet ikke det, men der må sammenligningen også gerne stoppe… 🙂

  2. Hej Morten, tak for en klog blog. Jeg læser dine indlæg om at skrive med interesse, også dette. Jeg lytter og lærer, så tak for din åbenhed! Held og lykke med bogen, jeg er jo nok nødt til at læse den når den kommer 😉

Skriv et svar

