Morten privat

En sjælden politisk udmelding


Jeg var vist nr. 33 til at støtte 684+1.

Det var i går. Desværre gik det så stærkt, at jeg ikke nåede at notere mit nummer. Da jeg var færdig med transaktionen, var der over hundrede støtter.

Og nu, mens jeg skriver dette, er der op imod 1700 danskere, der har været inde for at donere 50 kroner og deres navn til kampagnen, og den startede vel at mærke i går sådan cirka til middag, altså under 36 timer til at mobilisere en hel del mennesker og deres halvtredsere. Det er godt gået.

Udkommet skulle gerne være en annonceserie, hvor vi siger tillykke og velkommen til de 685, der bliver danske statsborgere – de samme 685, inklusive spædbørn, der bliver associeret med terrorisme i DF’s modbydelige annonce, alene fordi de er udlændinge.

Der er en vis grund til glæde, når man ser, hvor hurtigt alle har reageret. En vis grund, men også kun en vis.

Dansk Folkepartis retoriske evner bliver tit rost, nogle gange modstræbende, i danske medier. Men jeg er uenig, det har jeg altid været – i mine øjne kan de ingenting. De vælger bare den letteste vej, hver gang. Den hurtigste mening, den sikreste sællert.

Dansk Folkeparti har altid formået at servere deres til tider menneskefjendske holdninger med et lille drys sukker på, så de bliver umiddelbart appellerende. Det er deres eneste retoriske talent. Det er åbenbart nok til tyve mandater, forhåbentlig aldrig mere end det.

Jeg blev voldsomt forarget, da jeg så DF’s annonce her den anden dag. Jeg er ellers ikke let at forarge. Folk kan gå rundt med bar røv og fjer lige så meget de vil for min skyld. Jeg undrer mig tit over hvor rasende folk ofte er. Der er folk, der bliver forarget hele tiden over det ene eller det andet, som jeg slet ikke opdager. Men det der, den der annonce – det var over stregen. Det gjorde mig forarget. Det gjorde mig rasende.

På den anden side blev jeg også lidt glad. Lidt ekstra tryg. Verden syntes at vende tilbage til sit udgangspunkt, og det er da en rar fornemmelse.

Fordi DF så ofte søger at placere sig som det fornuftige parti, de svages parti, kan man fristes til at tro, at de er det nye socialdemokrati, dem, der alene kerer sig om de svage.

Den appel har de da også, og derfor får de masser af stemmer. Men fra tid til anden toner de rent flag, som i deres annonce eller når en af deres tosser kommer til at sige noget til pressen, som f.eks. Søren Espersen, der synes, at man skal have dansk blod i årerne for at blive dansk statsborger. Gudskelov for den slags udtalelser. Og annoncer. Så kender vi dem igen, det store, danske, populistiske parti, hvor omtanken og anstændigheden hænger ude i garderoben, mens de holder landsmøde.

DF gør had og frygt til politik. De er historieløse, kortsigtede og snæversynede. Og nej, de er ikke gode retorikere. De ved bare, hvordan man appellerer til de lave instinkter. Til abeflokken, der frygter invasionen fra naboflokken – det er, hvad de er. De er ikke intelligente i deres argumentation. De er nok smarte. De er bare ikke rigtig kloge.

Når de vælger, i en annonce, at publicere navnene på tilflyttere, der er ved at blive statsborgere, samtidig med at de prøver at subtilt associere udenlandsk klingende navne med terrorisme, er det et udslag af frygt. Det er også et tegn på udsøgt mangel på forståelse for hele menneskehedens historie som en evig flytten rundt og blanden-sig.

Frygt kan man ikke have respekt for. Bange mennesker kan man trøste, men ikke rigtig tage alvorligt.

Dansk Folkeparti ville gerne, at hele verden var som en isterning. Klar, gennemsigtig, kold og fastfrossen, så alt var på sin plads hele tiden. Men det er altså ikke sådan, verden er. Vores historie, alle menneskers historie, handler om, at vi bevæger sig rundt og blander sig og parrer sig med hinanden. Vi kan ikke lade være.

Den drift, den realitet, forstår de ganske enkelt ikke. Men de kæmper imod, alt hvad de kan, af frygt for at verden skal forandre sig. Det har den bare altid gjort.

Derfor var jeg nummer sådan cirka 33 til at støtte 684+1. Jeg håber, rigtig mange flere vil.

 

 

 

 

 

6 thoughts on “En sjælden politisk udmelding

  1. Isterninger har det jo med at smelte, heldigvis. Værre er det, at DF ikke længere er en torn i øjet, men gødning på højbedsmøddingen.

  2. Desværre er venstrefløjen parat til at få DF tilbage til magten sammen med V og K. Dejligt at nogen mennesker trods alt støtter kampen mod DF’s menneskefjendske og totalitære ideologi

  3. Helt igennem en fantastisk artikel, der går direkte i centralnerve systemet hos DF. Udstiller partiets taktiske propaganda maskine, og partitoppen som en flok medie kursister i deres første marketings opgave.

Skriv et svar

