Rejsedagbøger

Berlin, sjette dag. Cykelresearch


Jeg har opfundet en ny idrætsdisciplin. Kombineret sightseeing og bogresearch på cykel. Jeg har allerede fastlagt reglerne.

§1: Der skal være et særdeles løst formuleret formål med turen. Man skal lede efter noget, man ikke rigtig ved hvad er, og tage et billede af det til senere brug til en bog, hvis man finder noget, der ligner.

§2: Billederne skal tages med det indre kamera. Det er snyd at tage rigtige billeder.

§3: Der skal indlægges kaffepauser. Der gives strafpoint hvis der ikke holdes mindst en kaffepause pr. 5 km.

§4: Det er forbudt at betale entre. Man skal bare cykle forbi og sige okay, sådan ser det ud.

§5: Man skal skrive noter med fyldepen i moleskine-bøger. Der gives strafpoint for læsbarhed.

Jeg har udnævnt mig selv til udendørs Europamester. Det kan jeg roligt gøre. Jeg har selv skrevet reglerne, så hvorfor ikke.

Berlin må ganske enkelt være en af verdens bedste byer at cykle i. I København er der en efter min mening lovligt aggressiv cykelkultur (det må be- eller afkræftes af folk, der bor der, men jeg skulle da helst ikke nyde noget), og Århus har et par gode cykelsti, resten er lede bakker, hvorfor salget af el-cykler har taget god fart netop der. Jeg turde nok ikke vove mig ud på cykel i Paris eller Rom, og London er én stor trafikprop alligevel. Jeg har cyklet rundt nu siden klokken 9 i morges og har – igen – krydset Tiergarten flere gange, set Holocaustmonumentet og studeret den parkeringsplads, hvor Hitlers førerbunker lå, og jeg har set Mauer-Gedenkstätte ved Nordbahnhof, og det var jeg glad for at jeg fik set, for nu behøver ikke komme der tilbage på noget tidspunkt i mit liv herefterdags. Et mere uhyggeligt og knugende sted har jeg sjældent været. Der stod en ung kvinde foran det galleri med billeder af folk, der blev skudt eller på anden måde omkom ved Muren, og nogle af dem var børn helt ned til seksårsalderen, og kvinden stod og græd, helt stille og helt for sig selv.

I Berlin er historien i den grad up close and personal.

Jeg har siddet under en markise i Prenzlauerberg ved Zionkirche og drukket min morgenkaffe ganske mutters alene og lyttet til regnen på markisestoffet og fuglenes kvidder og igen tænkt over hvor sjældent man hører en bil i disse gader, mens jeg skrev i min lommebog; noter, indtryk, ideer til bogen, og jeg har cyklet hele vejen over til KaDeWe kun for at konstatere, at de sørme også holder lukket på Kristi Himmelfartsdag, som er i dag.

Så må jeg derover i morgen. Det vil jeg se. Skal også købe gaver med hjem.

Jeg har dasket rundt i den øde foyer i Berliner Philharmonien og et øjeblik seriøst overvejet at købe billet til koncerten i aften, men der var kun ganske få af de allerdyreste pladser tilbage til €90. Jeg vil hellere sidde her på min altan og skrive, og så gemmer jeg den oplevelse til næste gang (også den). Og så interesseret er jeg heller ikke i Bartók.

Jeg har spist morgenmad på min altan og læst gårsdagens skriverier igennem, og jeg er glad for, jeg ser.

Og alligevel er det kun middag. Og jeg har mindre end to døgn tilbage.

One thought on “Berlin, sjette dag. Cykelresearch

  1. Hej Morten,
    Jeg læser din blog med stor fornøjelse – og hvor får jeg da lyst til at tage til Berlin.

    Jeg må hellere få læst dine bøger 🙂

    Held og lykke med skriverierne de sidste par dage.

    Mvh
    Karen

Skriv et svar

