Mine bøger · Rejsedagbøger

Berlin, forfatterdagbog, anden dag


Klokken er 11 aften, og jeg er først lige kommet hjem fra operaen. Den ligger helt ovre i den anden ende af byen, i Schillerteater i gaden af samme digternavn, og jeg vil anslå, at der er 10 kilometer derhen. Som jeg har tilbagelagt på cykel, ned ad 17. juni-gaden, hvis tyske navn jeg ikke har tålmodighed til at skrive. Lang, bred boulevard ned gennem Tiergarten og forbi det der prangende monument med krigsbyttet fra Dybbøl, Siegessäule. Sad der i dag og fik en øl og tænkte, at her har man opført et monument over sejr og hæder og ære, og hjemme i Danmark sidder traumet stadig i folkesjælen næsten 150 år senere. Jeg synes ikke, der er noget at være så skidestolt af. På nogen af siderne.

I det store og hele en dag på cykel. Var oppe ved halv syvtiden, idet lejlighedens høje, flotte, lyse vinduer på denne årstid bliver endog meget høje, flotte og lyse, så snart solen står op; de silketynde rullegardiner gør ikke meget ved det storladne lysindfald lige ned i fjæset på en fra midt på natten.

Men i øvrigt en morgen, man kun kan drømme om. Klar, blå himmel og søndag, og jeg fik mig en croissant og en latte henne om hjørnet i Hufelandstrasse, og jeg sad der og spekulerede på, hvad det var, der var så underligt. Indtil det slog mig. At den eneste lyd, jeg kunne høre, her midt i en by med tre en halv millioner mennesker, var fuglesang! Ikke trafik, ikke så meget som en fjern storbysummen. Der er mere fredeligt her end på en mark syd for Sønder Felding.

Spadserede gennem Prenzlauerberg til Kulturbrauerei, hvor kreative typer med kreativ skægvækst gør kreative ting som at have filmstudier, lave reklame og kunst og leje cykler ud i et prægtigt miks af rod og orden, som i en bz’er-lejlighed beboet af revisorer. Min nye cykel er muligvis ikke køn, men den har syvogtyve gear og en kurv bagpå og en saddel, og i den har jeg i dag tilbagelagt mindst 45 kilometer. Jeg måtte tjekke tallet en ekstra gang, revisoragtigt med opmåling på google earth, så jeg står inde for tallet. Kan mærke det, ikke i benene, men i ansigtet. Solen har banket ned hele dagen, og selv cykeltaxichaufførerne kører rundt og er cremet helt hvide i ansigtet, og med god grund. I dag i operaen sad jeg og svedte på eftervarmen fra alt for megen forårssol.

Das Fahrrad. Hvorfra jeg i øvrigt mistede mit temmelig dyre bykort, fordi det formentlig fløj af under høj hastighed.
Das Fahrrad. Hvorfra jeg i øvrigt mistede mit temmelig dyre bykort, fordi det formentlig fløj af under høj hastighed.

Jeg har cyklet og cyklet og passeret det meste af det, der står i guidebøgerne. Endda med en god, lang skrivepause indlagt midt på dagen her på altanen, hvor jeg efterhånden har fundet en modus vivendi. Jeg slæber bord og stole herud og, nu her i mørket, et stearinlys, og så skriver jeg under åben himmel.

Jeg kom forbi en plads, hvor jeg overværede et fænomen til efterfølgelse. Stadt Lesen, hed det. Midt på en plads havde nogen stillet bogreoler op. Med bøger i – masser af bøger. Nye bøger, mestendels, og selvfølgelig mest på tysk. Omkring bogreolerne lå der i hundredevis, og her overdriver jeg ikke for dramatisk effekt, og jeg kan dokumentere det, hundredevis af fat-boys. Tydeligvis sponseret, for de var nye alle som en. Og her lå, sad og læste folk så. Læste i de gratis bøger, midt i solskinnet. Nogle læste højt for børn, andre lå bare henslængt og var fortabt ind i en eller anden roman, de lige havde fået fingrene i.

Først da jeg kom hjem, indså jeg, at pladsen var Bebelplatz, lige ved Humboldtuniversitetets juridiske fakultat. I 1933 var det her, nazisterne holdt deres bogafbrændinger, hvor de skaffede sig af med den litteratur, der ikke passede til deres verdensbillede. Firs år efter ligger deres efterkommere på præcis samme sted i fatboys. Det var lige, så jeg gøs. I al sin stilfærdighed måske den stærkeste manifestation af hvor vigtig det er med det her litteratur, vi kæmper sådan for at skrive. Fordi litteraturen sætter os fri.

Og litteraturen er fri til alle tider.

Det er hvad jeg har lært i dag.

IMG_1423
Stadt Lesen på Bebelplatz. Bogreoler og fat-boys og ingen til at brænde det af

Og så har jeg i øvrigt været i Volkspark Friedrichshain og oppe på toppen af Grosser Bunkerberg, hvor fuglene tier og vinden står stille mellem træerne oven på et næsten 80 meter højt bjerg. Der er menneskeskabt. Og som består af murbrokker fra anden verdenskrig. Hele vejen rundt om lå folk i græsset, og de grillede, og de læste, og de legede. Men heroppe på toppen i den sært øde stenring mellem de vilde træer var der ikke en lyd at høre. Jeg skyndte mig ned igen. Og tog i operaen. Og det var, som den slags er. Prægtigt. Har overværet en af de bedste, måske den allerbedste opera-performance nogensinde, nemlig kontratenoren Bejun Mehta i rollen som Ottone. Tjek det ud. Googl Rene Jacobs + Händel + Agrippina + Mehta. Han fyldte simpelthen rummet med den der fabelagtige klang, han har. Selv en mellemgod kontratenor kan være frygtelig at høre på. Men når de er gode… så er de altså seriøst gode. Ikke at de andre var dårlige, slet ikke, Rene Jacobs gider ikke arbejde med andet end de bedste, og han har en evne til selv at gå ud og finde de bedste. Og den orkesterklang. Akademie for Alte Musik Berlin. Så knitrende sprød og varm en klang, så man får lyst til at skære den ud og spise den med ske.

Pause i operaen. To timers musikdramatik, tyve minutters pause, og så to timer mere.
Pause i operaen. To timers musikdramatik, tyve minutters pause, og så to timer mere.

Jo. Så. Alt i alt en god dag. Endda en meget god dag. Og nu er jeg træt. Jeg kan se det, for så begynder jeg at skrive i telegramstil. Det er et tegn. På at jeg skal i seng.

One thought on “Berlin, forfatterdagbog, anden dag

Skriv et svar

