Uncategorized

Jeg går elektronisk


 – og det er altså ikke fordi jeg skal til at være selvudgiver.

Men da jeg nu har været ude at sejle på et containerskib, stod jeg med en forfærdelig masse tekst i dagbogsform. Over 25.000 ord, og det er faktisk ikke så lidt endda. Meget af det er baggrundstof til min roman, meget er oplevelser og indtryk, der alene giver mening i sin egentlige kontekst, nemlig som rejsedagbog.

Min rejse var et såkaldt container cruise, en rejseform, der er stort set ukendt i Danmark. Kort sagt går det ud på, at man køber sig en kahyt på et containerskib, og så sejler med på lige fod med mandskabet. Man spiser med mandskabet, man følger deres rytme, man accepterer forsinkelser og ændringer i tidsplanen, for det er lasten, der dikterer ruten.

Det er en rejseform, der kræver, at man kan underholde sig selv med meget lidt. Med at snuse rundt på skibet, med at skrive, sove, spise og stå og hænge ved rælingen. Der er ingen luksus. Ingen kaptajner i karnevalskostumer. Der er ikke så meget som en minibar. Til gengæld er der ro og fred til at sove og skrive. Det er, med andre ord, lige mig.

Vel nok derfor har jeg også fået skrevet et ordentligt læs; mine tanker, mine indtryk, under rejsen.

Hvad stiller man op med sådan en bunke?
Især: Hvad stiller man op med det, når man synes det er blevet godt?

Jeg kan selvfølgelig lægge det blandt de papirer, der engang (gerne om lang tid) bliver mine efterladte papirer. Det er der ikke meget grin i.

Det kan selvfølgelig indgå i en samlet antologi over rejsedagbøger. Men også her er vi måske årtier ude i fremtiden. Det er der heller ikke meget sjov i.

Jeg har nu redigeret i teksten, sat den op i Indesign, designet et cover, anskaffet mig et ISBN-nummer, lavet en PDF-fil og sat det hele til salg på nettet som e-bog.

Jeg har foreløbig lagt den lille bog op på saxo.com og på gopubli.sh og sat prisen til 45 kroner. Ikke meget, men lige passende, synes jeg selv. Teksten er god, billederne er ikke værst, og man får indblik i denne sjældne og meget pioneragtige rejseform. Måske får man ligefrem lyst til at prøve selv. I så fald er der gode tips og vejledning.

Bogens titel er Bianca. Som skibet.

Du kan i øvrigt se en kort film fra turen etableret via mine begrænsede talenter på det felt her.

Skriv et svar

