Uncategorized

At skændes på JP


Her i forgangne weekend rodede jeg mig ud i et heftigt skænderi på Jacob Levinsens blog på JP.

Jeg ved efterhånden godt (burde i hvert fald vide), at selv et nok så fredsommeligt blogindlæg om litteraturstøtte altid afføder de sædvanlige standardsvar fra især det stærkt liberalistiske segment: Forfattere er dovne, de vil bare på støtten, de laver intet nyttigt, kunst skal kunne klare sig på markedsvilkår etc.

Web 2.0 er godt for meget, men når man åbner for mere eller mindre anonyme kommentarer, så bliver folk gerne aggressive og smider enhver anstand – som en af mine Facebookvenner skrev, så går selv flinke mennesker til demonstration med maske på.

Anyway, jeg fik skrevet et par indlæg i kommentarsporet og fik den forventede reaktion. Men det får mig ikke til at lægge sværdet – jeg vil i enhver situation kæmpe for, at forfatterne og deres gerning omtales og behandles efter fortjeneste (dvs. ordentligt).

Det pudsige er, at jeg nu (igen) er gået i brechen for litteraturstøtten, som jeg også gjorde det sidste år, da jeg stod for den jyske variant af MEGA Litt (hvor vi jo som bekendt kæmpede mod afskaffelsen af en af de litterære støttepuljer). Pudsigt, fordi jeg selv hører til dem, der endnu aldrig har haft held med at søge om midler til udvikling af mit forfatterskab via Kunstfonden, Kunstrådet eller nogen af de andre puljer. Jeg burde være enhver liberalists drøm: Har et job, passer mit job, skriver bøger og tjener ganske lidt på dem.

Alligevel vil jeg til hver en tid slå et slag for litteraturstøtten, uanset hvor meget jeg undrer mig over de afslag, jeg altid får. Også selvom det virker komplet omsonst at skændes med rindalisterne på nettet (og ganske sikkert også er omsonst).

Bare fordi noget er omsonst har det aldrig holdt mig tilbage.

 

Skriv et svar

