Uncategorized

Research eller manglen på samme


I sidste uge skrev jeg et indlæg til Litteratursiden.dk om det at skrive med research i bagagen.

Kort fortalt handlede det om, at jeg altid har følt, at fakta har det med at stille sig i vejen for god litteratur (og det er det, jeg stræber efter at skrive).

Men research har selvfølgelig en plads i litteratur, også noget af det allerbedste. Tag bøger som Thorkild Hansens historiske dokumentarer eller Hildegard-bøgerne. Tag hvad som helst, eksemplerne er legio. Der er bunker af eksempler på, at en forfatter vil skrive bøger, der i den grad læner sig op ad noget historisk eller på anden vis dokumenterbart, og her er det uomgængeligt med research.  Der er også bunker af eksempler på, at det fører til fantastiske bøger. Mit eget yndlingseksempel kunne være Sienkiewicz’ Quo Vadis, som trods sin dybe kristne livsholdning og gammeldags historiesyn (og mere end 100 år på bagen) er et afsindigt forrygende læsetrip. Et andet kunne være Gore Vidals store historiske romaner, men også samtidige velresearchede historier kan være en fryd at læse.

Når man, som jeg, skriver bøger, der foregår i hverdagen, og som foregår i forfatterens daglige miljø, er det dog ikke påkrævet at gå på faktajagt.

Jeg elsker selv, når jeg i en skriveproces oplever, at jeg kan finde vej ind til en persons følelser og genkender dem i mig selv, selv om personens skæbne er meget langt fra min egen.

Sådan har jeg gjort med personerne i alle mine bøger, og sådan har processen også været med mine to nye hovedpersoner, Finn og Fergus i Mens Vi Venter.

Så jeg undgår research af én grund:

  1. jeg har ikke tid

og:

2. jeg skriver bedst, når jeg er frit svævende i fantasien.

Ok, det var to grunde. Ingen tid, skrive bedst, og 3. research er unødvendigt for at nå ind i en fiktiv persons hjerte og sind.

Ok, det var tre grunde.

I mit næste blogindlæg på Litteratursiden tager jeg livet af endnu en hellig ko:

Det store stygge væsen, der hedder Plot.

 

 

 

 

Skriv et svar

