Morten privat

Noget om Mariagerfjord Gymnasium


Jeg har hørt, at amerikanske psykologer har introduceret et begreb, de kalder The Memory  Bump. Hukommelsespuklen/bumpet. Som altid, når det er noget, amerikanerne har fundet på, lyder det mere smæk-mås-agtigt end det danske ditto.

Memory Bump er angiveligt noget, der forefindes i menneskers erindring; en periode, hvor man registrerer og husker tydeligere end noget andet tidspunkt i livet. Det skulle finde sted i årene mellem 16 og 22 eller deromkring. I de år sker der det, at individet finder sig selv som et selvstændigt væsen med egen vilje; i den ene ende af skalaen fri og utvungen, uden egentligt ansvar for noget, men fri og tænkende på egne vilkår. I den anden ende af skalaen voksen, men uden megen erfaring og derfor stadig oplevende alting som for første gang.

Kort sagt – det, man oplever i den periode, står stærkere i hukommelsen end alt andet sidenhen. Det skyldes, at der er så meget, man oplever for første gang i de år. Følelsen af selvstændighed. Erkendelsen af sin egen krop i en voksen, eller næsten voksen, form. Erkendelse af grænser og erkendelsen af ingen grænser. Realiseringen af, at livet er langt, og at man vil blive opkrævet ansvar. Mange ting, alle nye, alle svære.

Derfor stabler minderne sig op i sindet hos ethvert menneske, og de har en tendens til at centrere sig om de sene teenageår og de tidlige voksenår. Hvor man blandt meget andet går i gymnasiet med hvad dertil hører.

Memory Bump er det sted i livet, hvor der lagres flest minder af selvet som selvstændigt handlende, alene fordi det er det tidspunkt i livet, hvor vi først handler som frit stående individer.

I gymnasietiden, for eksempel.

I morgen fylder mit gamle gymnasium 50 år. Jeg har i år haft 25 års studenterjubilæum, hvilket er noget, der passerede i stilhed; jeg så på kalenderen og tænkte, nå, det er vist i dag. Og gik ud for at slå græs. Eller pumpe dæk på mine børns cykler. Eller hvad jeg nu gjorde den dag.

Altså: Livet er gået videre. Jeg er gået videre, jeg lever ikke længere i et memory bump. Faktisk synes jeg ikke, jeg har flyttet mig meget i de sidste ti år. Kan knapt huske det, der er sket i mellemtiden. Jeg kan godt lide mit liv. Elsker min familie og vores måde at være en familie på.

Har skidetravlt. Men et eller andet sted ser jeg mig selv i spejlet og kvier mig ved det, jeg ser derinde. Og jeg har måske ikke enormt meget lyst til at skulle undskylde over for mit 19-årige jeg, at jeg er blevet ældre, tungere, mere tyndhåret, mere laid-back, mere overbærende, mere alt muligt.

Derfor har jeg hængt i håndbremsen, når det gjaldt at melde mig til festen i morgen. Jeg har også haft travlt, bevares. Men det er ikke det, det handler om.

I morgen er en dag, jeg har glædet mig til. Der er så mange, jeg gerne vil se igen.

Men jeg har ikke fået mig meldt til. Ikke fået købt den skide billet. Jeg undskylder det med, at jeg jo har haft en del at lave. Og jeg vil gerne – helst – være sammen med min familie. Jeg har trods alt skaffet mig en sådan, fordi jeg foretrækker dens selskab og elsker dem grænseløst.

Så jeg har slået mig i tøjret.

Også lidt fordi jeg så nødigt vil se i øjnene, at jeg er godt på vej op i årene. Jeg vil så nødigt vise det frem.

Men når jeg alligevel tager af sted, er det fordi, jeg inderst godt ved, at jeg ikke vil undvære det. Der er alle dem, jeg gerne vil snakke med – alle dem, der ikke bare hører til i mit personlige memory bump, men har sat sig i mit væsen som gode, elskelige indflydelser.

Alle dem kan jeg møde i morgen. Jeg ville være et skarn, hvis jeg ikke tog af sted. Så må de leve med, at jeg ikke ligner mit 19-årige jeg.

Det er jeg nok trods alt ikke ene om.

Ses i morgen, gymnasievenner fra bumpet.

 

 

 

 

Skriv et svar

