Uncategorized

Bogforum og presse og Miki og Abelone


“Morten Leth Jacobsen udkommer med sin tredje roman, ‘Mens vi venter’. Kære anmeldere, LÆS HAM, han er en stjerne i svøb. Romanen handler om et par århusianske randeksistenser, to mænd som ikke ligefrem er stærke på kommunikation, og bogen er fuld af humor, drama og Mortens skarpe øje for tilværelsens absurditeter.”

Sådan introducerer mit forlag pressemeddelelsen om min nye roman. Pressemeddelelsen er netop gået ud i dag, så nu starter arbejdet med at få bogen solgt ind til pressen og til anmelderne.

Vi har også måttet tilrettelægge timingen af selve udgivelsen. Bøgerne kommer fra tryk i næste uge og går direkte ud til anmelderne. De skal lige have nogle dage, gerne et par uge, til at læse i forvejen. Drømmen er anmeldelser på udgivelsesdagen – gerne mange, gerne gode.

Så vi har talt om flere datoer, den 15. september og den 22. Så kom der et valg i vejen, og vi blev enige om, at der trods alt er større begivenheder i verden end udgivelsen af min næste roman, selvom det er svært at forestille sig. Derfor venter vi til ugen efter valget …

Bogforum – i den grad. Miki og Abelone Koppel.
En del af markedsføringen af en bog – og en forfatter – er at optræde på bogmesser, og her er ingen større end Bogforum.
I år kommer jeg til at figurere to gange på programmet: Dels fredag eftermiddag kl. 13, dels søndag eftermiddag kl. 16. Fredag bliver det i selskab med journalisten, tv-manden og forfatteren Miki Mistrati, som udgiver sin anden roman “Spin” stort set samtidigt med mig. Vi har valgt at optræde sammen i stedet for den traditionelle interviewer/forfatter-snak. Vi har en del at diskutere, når det gælder tilblivelsen af samtidsromaner – primært hvordan man finder inspiration. I mit tilfælde finder jeg inspirationen i mine observationer af, som der står i pressematerialet, tilværelsens absurditeter. Dem finder jeg, hvor jeg end ser hen, og bruger dem så til at skabe ren fiktion uden hold i virkeligheden. Miki behøver ikke lede efter absurditeterne i fantasien; han lever i dem til hverdag som chef for gravergruppen på Ekstra Bladet og som en af dansk journalistiks hårde negle. Han er derude i virkeligheden; jeg er nede i min kælder i Sønderborg – og mon ikke vi begge formår at ramme noget virkelighedsnært, i virkeligheden, selvom vi står i hver sin ende af felten?

Så, søndag, gør jeg det igen. To forfattere, to bøger, en scene. Denne gang sammen med Abelone Koppel, skuespiller og meget andet, og nu også forfatter. Hun debuterer med romanen Her Fra. Den handler om en ung pige, hvis f0rfatterfar myrdes af sin homoseksuelle kæreste, og den indflydelse, dette får på hendes liv. Det kender forfatteren selv ganske godt. Abelone er datter af en forfatter, der blev myrdet af sin homoseksuelle kæreste. Og ja, det er Christian Kampmann, jeg mener. Abelone har dog ikke skrevet en selvbiografi, men en fiktiv roman om et tema, hun kun kender alt for godt.

Her tror jeg, vi vil vælge at tale om at skrive sig vej til en fiktiv historie fra virkeligheden. Jeg kunne tænke mig at tale om research og dens rolle – eller snarere mangel på rolle – i den rene fiktion.

Research er når man finder ud af noget for at skrive om det. At skrive ren fiktion er at skrive om noget for at finde ud af det.

Det sidste er det, jeg selv skriver om, og det er også det, jeg tror, Abelone skriver ud fra. Men det vil vise sig. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse hendes bog – og til at tale med hende om selve det at skrive, sådan forfatter til forfatter.

 

Skriv et svar

