Uncategorized

Om markedsføring af sin egen bog


Så skal vi til det.

Markedsføringen af min nye bog.

Nu skulle man tro, at det var noget, jeg kunne fikse med den ene arm bundet på ryggen, eftersom jeg er uddannet til den slags, men det betyder bare, at man godt ved, hvor svært det egentlig er. Og hvor meget, der skal arbejdes på det.

Som min ærede kollega Marianne Jørgensen skriver i dag på sin blog, er det meget ofte forfatteren selv, der skal på banen og bistå med markedsføringen af en ny bog. Man må aldrig læne sig tilbage og tro, at forlaget fikser den side af sagen – det gør forlaget måske, hvis man hedder Ken Follett, men selv for ham har jeg på fornemmelsen, at han også skal på banen og rulle sin personlighed ud for at være med til at skabe opmærksomhed om en ny bog.

Forlaget står selvfølgelig for den side af sagen, der hedder udsendelse til anmeldelse, annoncer, kataloger og så videre. Men ofte er det forfatteren selv, der skal være pågående over for navnlig sin lokale presse, hvis der skal skrives om bogen. Og det skal der. Pressen – også din lokale ugeavis – er en særdeles vigtig samarbejdspartner. Jeg nævner ugeavisen, fordi mange har en tendens til at overse dem – eller rettere at se ned på dem. Men ugeaviserne bliver læst, og det kan være en hel del lettere at få stof placeret hos dem end hos de fine landsdækkende aviser.

Mine seks tips til den del af markedsføringen, forfatteren med fordel selv kan stå, er som følger:

  • Brug pressen. Kontakt din lokale presse med pressemeddelelser (selvfølgelig koordineret med forlaget, så man ikke spænder ben for hinanden).
  • Find en personlig vinkel. Hvad har du investeret af tid i din bog, er den inspireret af begivenheder i dit eget liv. Det er mere spændende at skrive om dig end om romanen, undtagen hvis de to ting er det samme.
  • Blæs det op. Lad være med at tænke, at det er jo bare en lille bog, og det er ikke så vigtigt. Det er vigtigt, og alle skal vide det. Hellere være anmassende end anonym i denne branche.
  • Vær vedholdende. Ring selv rundt, til pressen, til alle de steder, du gerne vil ud og fortælle om bogen.
  • Stil dig til rådighed – for dit lokale bibliotek, for aftenskolen, for højskolen, for alt, der bimler og bamler i dit nærområde. Tilbyd at komme ud og læse op i den lokale boghandler, også selv om der kommer seks mennesker og du intet får for det.
  • Brug sociale medier til at få dit budskab ud. Facebook. Blogs. Den slags.

For min del skal jeg på Bogforum i november og hele to gange på scenen og snakke om min nye bog. Jeg skal også optræde på Løve’s Bogcafe (sic) i Århus (sic) den 14. oktober, hvor jeg læser op.

Endelig skal jeg da henlede opmærksomheden på, at Dansk Forfatterforening holder kursus i markedsføringen af forfatter og bog, hvor også ikke-medlemmer af DFF kan deltage.

 

2 thoughts on “Om markedsføring af sin egen bog

  1. Tak Morten Søde for dit faglige indspark og omtalen af mig og min bloig – det er vist også en slags markedsføring???

  2. Så sandt som det er sagt. Uanset (næsten) hvor meget forlaget gør, så kommer du til at gøre en hulens masse selv. Så det er bare om at komme igang. Netop den lokale vinkel har jeg gennem tiden haft god succes med – men det kan også være medierne der hvor du har gået på højskole, hvor du boede en årrække, hvor dit lokalt kendte familemedlem bor, hvor du i sin tid på en eller anden måde gjorde dig bemærket. Tænk bredt – skriv lokalt!

    Tak for ordene Morten.

    PS: Hvis jeg må se din, må du også se min! Jeg er på Løves d. 7/10 med min seneste bog, og du er der den 14, kan jeg se. Jeg kommer – kommer du?

Skriv et svar

