Uncategorized

Ventetid


Samtale med min forlægger: Udgivelsen af Mens Vi Venter er nu fastsat til 22. september. En uge senere end planlagt, men det spiller ingen trille, bare det hele flasker sig.

Dom fra prøvelæsere: Alle er begejstrede, ingen skeptiske. Det gør kun, at spændingen stiger. Den ene prøvelæser er en af vores venner, som er praktiserende læge. Det træffer sig nemlig sådan, at den ene hovedperson i bogen er (pensioneret) praktiserende læge i Aarhus, præcis som Vivian, som nu har læst bogen. Jeg har skrevet en del lægeting ind i den – lidt fagsprog her, lidt indtryk af livet som praktiserende der, alt sammen uden at vide noget med sikkerhed. Jeg skriver kun på fornemmelsen, forestiller mig, hvordan det mon er.

Men det ser ud til, at jeg har ramt plet – i hvert fald var kommentarerne primært af faglig karakter. Der var et fagord her og et anatomisk udtryk der, og det er nu rettet.

Korrekturgangen er også overstået. Korrekturlæseren har påpeget andre småting, der ikke er helt præcise. For eksempel mærket på et par kondisko eller hvornår Toys’R’Us egentlig åbnede i Aarhus – den slags har han tjekket. Og så roser han bogen for dens sprog …

Planerne begynder at blive meget konkrete i denne fase. Vi taler om presse, om at få plads på Bogforum til at tale om bogen. Jeg arbejder på at få en aftale med Løves Bogcafe i Aarhus om en oplæsningsaften, og jeg venter på at se artwork til omslaget.

Jeg kommer til at tænke på, at det kun er halvandet år siden, vi udgav Mindset. Dengang havde jeg ingenting i hovedet i forhold til at skrive en ny roman, kun en vis ængstelse – gad vide om der nogensinde er plads i hjernen til at skrive en bog mere? Dengang Mindset udkom, havde jeg også lige et masterprojekt at skrive, så jeg tænkte, at jeg ville udskyde enhver plan om en ny bog, til masteruddannelsen var overstået. Og alligevel kom ideerne kravlende så småt, og med et var jeg i gang.

Lige nu er følelsen lidt den samme. Jeg er i en omvæltningsfase i mit liv lige nu – jeg har skiftet job, jeg pendler frem og tilbage til Aarhus, har ikke tid til meget andet end at køre bil, arbejde og sove, og jeg tænker, at jeg ikke kan se en ny bog tage form på noget tidspunkt i al overskuelig fremtid.

Og alligevel ved jeg, at det kommer. Med et er jeg i gang. Med hvad ved jeg ikke, for det ved jeg aldrig. Sådan kan jeg nu bedst lide det.

Jeg regner med, at jeg får artwork til coveret i morgen. Så snart det er godkendt, ryger det på siden her.

Så kig med i de kommende dage.

 

Skriv et svar

