Uncategorized

På bagsiden af et lavtryk


I går passerede et voldsomt lavtryk landet som en rullende front af grå skyer. Jeg stod udenfor og så det ske under min parasol. Jeg holdt fast i den med begge hænder, når det rigtig ruskede, så den ikke skulle flyve bort og gennembløde min havegrill.

I dag er vi på bagsiden af lavtrykket. Her er varmt og stille. Til morgen var jeg tidligt ude i min kajak på Augustenborg Fjord, tidligt nok til at ingen lystsejlere endnu var stået ud fra havnen i bunden af fjorden og nordpå ud i Als Fjord. Jeg gled over vand, der var så blankt som en plade af stål, men den var gennemsigtig og bar mig oppe over muslingebanker og de grønne og sorte dyb, hvor man ikke kan se til bunden. Man befinder sig på et grænselag mellem et flydende medium, vandet, og et andet, luften, og det er kun et sammentræf af fysiske omstændigheder, der gør, at man forbliver flydende i den kokon af rotationsstøbt plast, man har begivet sig ud i.

Vanddråber drypper fra pagajen, når man lader den hvile over skødet og bare driver fremad.

Ovre på den anden side af Augustenborg Fjord ligger en lille ø, der går under navnet Katholm. Den er vel højst en meter på det højeste sted, og der er ingen andre end kajakroere, der går tæt på, for den er kranset af små næs og banker, hvor der nogle steder kun er 20 centimeter vand. Selv kajakken skraber bunden mod sandet, men rundt kommer man.

Katholm er en koloni af måger. Man ser det, længe før man hører det. Små hvide dun driver for vinden på det blanke vand. De buer sig op og ligger der og ligner miniaturer af Christian den 4’s fregatter med bratte agterspejl. Lyden af kolonien når en kort efter; en skræppen og gøen fra tusinder af måger. De har stadig unger; grå og dunede kopier af forældrene. Jeg tænker, at de snart skal ud og flyve. Jeg ser en af dem jage en fuldvoksen måge på flugt.

Alle mågerne gør ad mig, der i min kajak. Jeg lader pagajen hvile og driver forbi, få meter fra land.

Jeg ser både marsvin og sæl denne morgen. Marsvinene viser rygfinne og pruster vådt, et par meter fra båden. Sælen, den første jeg ser i kajak nogensinde, ligger med sit hundehoved over vandet og holder øje med mig. Da jeg nærmer mig, glider snuden ned under overfladen, og væk er den.

Solen bager; vi er på bagsiden af et lavtryk.

Jeg ligger her og tænker på mange ting.

For det første tænker jeg på min afsked med mit gamle job. Det var en ringe afsked. Jeg synes, jeg har gjort det godt gennem seks år, og jeg har fået breve og gaver og håndtryk fra folk i orkestrets omverden- publikum, venneforening, samarbejdspartnere og den slags – som alle har været glade for at have mig i nærheden. Og det er gensidigt; jeg kommer til at savne dem.
Men med mine kolleger er det en anden sag.

Jeg har mødt mestendels surhed og vrissenhed; modvilje og bidske kommentarer fra næsten alle. Nogle af kollegerne i orkestret har givet mig hånden og sagt pænt farvel, vi kommer til at savne dig, god vind. Men størstedelen har været lige sure og vrisne, og det går helt op til min chef. Jeg kommer ikke til at savne nogen af dem. Det er sært, som en kreativ virksomhed skal være styret og præget af konservative, galsindede og aggressive individer. Jeg forstår det ikke.

Jeg glæder mig til at komme væk. Jeg kan ikke leve i et miljø, der er domineret af negativ tankegang, af vrede, af mistro. Så det er vist på høje tid, hvis jeg skal bevare min glæde ved alting.

I disse sommeruger mellem det ene og det andet job kan jeg bruge lidt tid på at tænke på mit tredje job – mit forfatterjob.

Jeg er på bagsiden af et lavtryk, og solen skinner. Jeg kan se fremad for en gangs skyld.

På tirsdag skal jeg mødes med min forlægger og snakke planer – primært udgivelsen af min kommende roman.

Den har arbejdstitlen Finn og Fergus, og måske kommer den til at hedde sådan. Måske noget andet – det er en af de ting, vi skal snakke om. Omslag, markedsføring, lancering, den slags.

Jeg tager børnene med. De har ikke været i København, siden de var ganske små, så de glæder sig.

Det gør jeg også.

Set her fra bagsiden af mit lavtryk.

Skriv et svar

