Mine bøger · Rejsedagbøger

Hald 2011, anden og tredje dag


Tirsdag:
Jeg gik tidligt i seng mandag aften. Sad lidt i sofaen med stearinlys tændt og lyttede til vinden uden for i de store træer. Jeg havde egentlig lovet mig selv ikke at læse skønlitteratur, så jeg havde taget en lærd bog med om litteraturvidenskab, men det går slet ikke. I stedet har jeg her i biblioteket i Kapellejligheden fundet en klassiker: Andrés Luftfærd. Det er en af de første rigtige voksenbøger, jeg læste, og det er vel 30 år siden. Nu genlæser jeg den så med glubende appetit. Den er fremragende. Og tænk, forfatterens intense, mættede stil smitter slet ikke af på min egen stil. Det havde jeg ikke kunnet for nogle få år siden.

Stod op til fuglesang ved halv otte tiden, konstaterede, at køleskabet i lejligheden var gået i stykker og at min mælk var lunken, men jeg spiste mine havregryn alligevel. Og så gik jeg i gang. Frem til middag fløj tiden af sted, og jeg havde med et skrevet en ordentlig bunke, og med et var jeg sulten.

Efter frokost endnu et par åretag ved pc’en og så ud at gå. Over Stanghede, hvor alle fåremødrene har små lam, et eller to pr. årvågent får. De rejser sig op og følger en med øjnene, når man går forbi, og de små lam skynder sig at gemme sig i pelsen hos mor.

Samtidig med mig er selve hovedgården med de 12-14 værelser fyldt af folk; her er en konference, og jeg er inviteret med i morgen. Det bliver meget rart at bryde skriverytmen på den måde – det er altid frugtbart.

Skriver til ud på aftenen. I dag har jeg i alt skrevet 5.000 ord, hvilket er temmelig meget.Jeg tænker på, om det er min rekord. Det er i hvert fald tæt på.

Onsdag.
Jeg vågner tidligt igen. Uden for blæser det stadig, og det er skyet med regnbyger. Får vel for pokker lært at sove længe på et eller andet tidspunkt, mens jeg er her. Føler mig uoplagt i dag og får kun skrevet småbidder hist og pist. Bruger en frygtelig masse tid på at skrive hele mit manus ud, give kapitlerne numre, lægge kapitlerne ud et for et (der er 49) på bordet i stuen. Det fylder for meget, så jeg flytter bordet fra køkkenet ind og stiller det ved siden af. 49 kapitler i mere eller mindre tilfældig orden. Så går jeg i gang med at lægge kabale. Bytter om, stabler, flytter et kapitel, flytter det tilbage igen, det er komplet uoverskueligt. Men det er nødvendigt, for hele strukturen hænger slet ikke sammen hvis jeg ikke får tjek på rækkefølge og kronologi i historien nu og her. Tre egentlige skrivedage tilbage. Alt for kort tid, og jeg begynder at gå i panik.

Strukturen er langt bedre nu. Langt mere regelret uden at være rigid. I eftermiddag til møde med fribyforfatterne, Jo Hermann, Karsten Pharao og Sally Altschuler. Hyggelige mennesker, alle sammen. I morgen aften er der gallamiddag for Halds bestyrelse, repræsentantskab, fribyforfatterne og så os, der er her på almindeligt ophold, dvs. mig og hende, der sidder og arbejder i Smedehuset. Gallamiddag, tænkte jeg, og så ned ad mig selv. Jeg har ikke just pakket efter gallamiddag, snarere efter hvad der er bekvemmest af mit tøj (dvs. det ældste) til at vandre og skrive og sove i. Det må gå, som det bedst kan gå.

Oplæsning, drinks og middag; det ser jeg frem til.
Dagen er gået, føler jeg, med ingenting. Det var vigtigt at få strukturen på plads i historien – det har været en kæmpemæssig hurdle. Men jeg har nærmest intet skrevet.
Så må jeg tage aftenen til hjælp igen.

Skriv et svar

