Uncategorized

Haldklar


Der er i dag en uge til jeg skal til Hald Hovedgaard. Jeg har fået forhandlet mig til en uges ferie på et skævt tidspunkt.
Min nye roman har arbejdstitlen Finn og Fergus. Jeg har arbejdet på den et års tid nu, faktisk siden Mindset udkom. Men arbejdet har været hæmmet af en hel del; i starten af at jeg lige også skulle skrive et masterspeciale (og passe mit job og min familie), siden nytår af det forhold, at jeg foretager et (synes jeg selv) stort skifte i mit liv. Jeg har nemlig fået nyt job, har jeg.
Da jeg meddelte, at jeg havde sagt op, spurgte en af mine kolleger, om det så var fordi jeg nu kunne leve af at skrive. Ikke just. Nej, jeg har fået job i kommunikationsbureauet Factor X i Århus, og det betyder, at vi flytter tilbage til det, jeg opfatter som min hjemby, så snart vi har fået skudt huset i Sønderborg af (måtte det ske snart. Dagens spiseseddel på Ekstra Bladet: DIN BOLIG ER USÆLGELIG. Gee, thanks).
Men altså – denne blog handler primært om mit forfatterliv, så tilbage på sporet med mig. En uge på Hald, i Kapellejligheden, hvor jeg har boet før, da jeg skrev Mindset færdig. Ro, fred og ingen andre pligter end at skrive og sørge for en vis personlig hygiejne, lidt mad og godt med søvn på tidspunkter, der passer mig, ikke en arbejdsgiver. Kun en uge, og den skal malkes til sidste blodsdråbe, for nu at blande metaforerne.
Jeg har i skrivende stund godt 70.000 ord i mit nye manus; godt og vel 150 A4-sider med noget af det bedste, jeg nogensinde har skrevet, når jeg nu selv skal sige det. Ingen krimi denne gang; langt mere fokus på personer og deres relationer. Jeg har igen stillet mig selv det spørgsmål: Gad vide hvordan det er at være på skideren? Sådan for alvor. Som når man ved, man skal dø inden længe af kræft. Eller som når man ikke kan lægge fortiden bag sig og må se i øjnene, at det menneskelige vilkår grundlæggende ikke ændrer sig. Sådan noget. Finn og Fergus er historien om to mænd – den ene er læge og dødssyg af kræft, den anden er pensioneret kriminel med et vist ry i de kredse. De skiftes til at fortælle deres egen historie, og de mødes og har en hel del til fælles. Og noget, de skal have ordnet, inden det er for sent.
Jeg har lavet mig en mangelliste. 19 punkter, hvoraf flere er hele kapitler, andre blot er temaer, der skal indflettes i teksten. Det skal jeg nå. Det skal jeg bare.
Så nu har jeg skrevet mig en huskeliste, inden jeg tager afsted.
Huskeliste til Hald:

• Listen med de 19 huller i manuset
• Løbesko, tights, løbejakke til den daglige løbetur rundt om Inderø, hvis jeg ikke gider gå
• Vandrestøvler til den daglige tur rundt i Dollerup Bakker, hvis jeg ikke gider løbe
• Tykke sokker til når jeg hverken gider løbe eller gå, men bare vil sidde og skrive
• Regnjakke, idet jeg håber, det regner hele ugen
• Bærbar og USB-tastatur, forlængerledning
• Skal sidde oppe på reposen i Kapellejligheden, hvor der er et skrivebord under et ovenlysvindue. Jeg har noget med ovenlysvinduer og regn. Det er produktivitetsfremmende. Note: Krav til vores næste hus: Ovenlysvinduer
• Dyne, hovedpude og lagen. Der er sengetøj deroppe, men jeg sover bedst i mit eget, og god søvn er næsten lige så produktivitetsfremmende som ovenlysvinduer
• iPod og dock. Lad min iPod touch blive hjemme; tag Classic’en med. Den har mest musik og færrest spil. Skal primært høre Das Wohltemperierte Klavier, Beethovens sene strygekvartetter og Mozarts klaverkoncerter. Ingen vokalmusik
• Havregryn – mælk – te – kaffe – sødetabletter. Rugbrød, smør og makrel i tomat. 5 pakker pasta og et stykke god parmigiano reggiano, 30 måneder. Intet andet; jeg får det ikke spist alligevel
• Mindst en god bog af faglitterær eller personalbiografisk tilsnit. Ingen skønlitteratur, især ikke noget, der er bedre end det, jeg selv skriver
• Kontaktlinser. Tandbørste og en deodorant; shampoo. Så jeg kan dufte godt, når jeg skal hjem – i den mellemliggende periode er det ikke så vigtigt
• Udskrift af manus og en rød kuglepen
• Mobiltelefon til at slukke for

One thought on “Haldklar

  1. Ihh, Morten – det lyder bare for godt! Især er jeg vild med dét med løbesko og tights – hvis ikke du gider gå! hahahaha – Rigtig godt skriveophold og held med det hele!Hilsen Marianne

Skriv et svar

