Uncategorized

MEGA Litt lykkedes


Det lykkedes.

MEGA Litt lykkedes saftsuseme. På alle måder.

Jeg personligt siger tak til alle de mange, der havde lyst til at stille op – gratis – og give de besøgende på Århus Hovedbibliotek en god oplevelse, og tak til personalet på biblioteket og alle andre involverede. Det har været hårdt, men det har også været skideskægt. Og vigtigst af alt – der blev lyttet og rejst en debat.
Ikke altid en debat, der handlede om sagens kerne, hvilket er det eneste, der ærgrer mig – der har været for meget fnidder om hvem der får hvad og hvem der kender hvem, snarere end en debat på et højere plan om vigtigheden af at have en kulturstøtte i det hele taget.

I København blev det vist til en ren fest; i Århus mødtes nogle af os på Løves Bogcafe til en stille Thypilsner. Jeg for mit vedkommende havde en aftale med noget rødvin og nogle gode venner i et sommerhus, men jeg kørte fra Århus med en glæde og en stolthed over at have været involveret i noget, der har vakt røre og som har givet mange mennesker en god oplevelse. Ikke den værste måde at holde weekend på.

I sidste weekend, før Per Stig Møller gav alle forfattere en uventet gave, skulle jeg skrive mine klummer til Jydske Vestkysten, og hvad jeg brugte mine 1500 anslag på, følger her:

Cigar

Under 2. verdenskrig kom en minister til Churchill og foreslog, at man for at finansiere krigsindsatsen skulle skære al kulturstøtte væk. Churchill viftede manden af og sagde: Nej! For hvis vi ingen kultur har, hvad kæmper vi så for? Hvis en nation ikke mere har et kulturliv, har den ingenting. I dag står vi, ikke i en krig, men i en krise, og alle vegne spares. Vi sparer også, herhenne i kulturlivet. Kulturrådets støtte til forfattere beskæres med 75 % over en årrække. Vi brokker os, selvfølgelig gør vi det. I landsdelens symfoniorkester sparer vi som gale og kan alligevel ikke få det til at hænge sammen. Orkestret brokker sig ikke, bliver bare bedre og bedre, men vi klarer os ikke i det lange løb uden flere midler. Og det piner os som organisation og som individer. Enhver, der arbejder i kulturens verden, kunne have valgt en lettere vej at gå, men vi har valgt vores liv i kulturens tjeneste, fordi vi ikke kan gøre andet. Vi er mennesker, der tjener mindre, end vi kunne gøre, fordi vi tror på et vist ideal. Vi tror, at et land uden kultur intet land er; det er en administrativ enhed med mennesker, der sidder alene og undrer sig over hvad det hersens liv mon går ud på. Kultur giver svar, men kultur har aldrig i hele verdenshistorien, på noget tidspunkt, i nogen sammenhæng, i nogen manifestation, kunnet klare sig på markedsvilkår. Kultur er en investering fra staten i alles dannelse og velbefindende og livsduelighed. Det vidste Churchill, det respekterede han i kampens hede. Jeg letter på bowleren for den gamle og gi’r en cigar. Det har jeg da råd til.”

Det var dengang (sidste fredag). Siden er meget sket. Kulturministeren har annonceret, at de midler til litteraturstøtten, der var under trussel, er blevet gjort permanente, og det siger vi tak for. Ikke mindst tak for at midlerne ikke tages fra andre dele af kulturlivet – det skal vi nok holde øje med.

Men det ændrer ikke på, at resten af kulturlivet også er under et uhyre stort pres. Der, hvor jeg sidder til daglig og hæver min løn – i Sønderjyllands Symfoniorkester – oplever vi en himmelråbende ubalance mellem de politiske ambitioner og de politiske realiteter. Hver borger i de fire sønderjyske kommuner giver i alt 8 (otte) kroner til det symfoniorkester, der skal være en dynamo i bestræbelserne på bl.a. at få værtsskabet for Kulturhovedstad 2017 til området. Otte kroner.

I Aalborg giver hver eneste borger i kommunen 130 kr. til byens symfoniorkester, og i Randers giver hver borger 49 kr. årligt til Randers Kammerorkester.

Otte kroner.

Det må så være den næste kamp, vi skal kæmpe.

Skriv et svar

