Uncategorized

Bogforum 2010. Note til mig selv.


I morgen lørdag starter Bogforum 2010 for mit vedkommende.

Allerede i dag slår Forum dørene op, og forhåbentlig masser af mennesker myldrer ind til årets helt store litteraturbegivenhed.

I år er det grangiveligt som om debatten fra de senere år er forstummet. Sidste år – og i forgangne år – er Danmarks største bogevent blevet kritiseret for at lefle for den laveste fællesnævner ved kun at præsentere bestsellere (hvorfor bestsellere er det samme som laveste fællesnævner mangler jeg at forstå. Men jeg bor jo også i Sønderborg og har min egen trailer).

Og det er da rigtigt, at de smallere lyrikere og den intimitet, der kan opstå ved en litteraturoplæsning på en cafe, ikke findes på Bogforum. Til gengæld er der vel intet sted i landet, og intet tidspunkt, hvor man kan gnubbe skuldre med så mange kendte som på Bogforum. Går man en tur op og ned ad gangene, ser man Katrine Winkel Holm til højre og Jens Blendstrup til venstre, man træder til side for Mogens Lykketoft og man iagttager Sigurd Barrett siddende på en af trapperne, mens han drikker en juice. Hvis taget over Forum skvattede ned lørdag eftermiddag, ville den danske kulturelite forsvinde med et snuptag (note til mig selv: Ide til novelle).

Min egen plan for Bogforum er temmelig simpel i år.

Tag flyveren fra Sønderborg lørdag morgen, tag metroen til Frederiksberg, på Balkonscenen 10.30 med Mindset og Marie Louise Toksvig, spise frokost med min forlægger, daske rundt og hilse og lytte, spise middag om aftenen, brunch søndag morgen i Dansk Forfatterforenings lokaler i Strandgade, toget hjem, sove, op på arbejde mandag morgen.

Tilværelsen som funktionær i dagtimerne og forfatter om aftenen og i weekenderne kan til tider give nærmest skizofrene symptomer. Jeg skal kunne skifte kasketter i en rasende fart; det er en omstændighed ved mit liv.

En anden ting er, at jeg er pisket til at være produktiv på klart definerede tidspunkter. Der gælder den regel i mit liv, at jeg skal kunne skrive fra kl. 20.00 og til jeg vælter af stolen eller til der ikke er mere the. Derfor skal jeg kunne gribe ind i mit eget hoved og trykke på forfatterknappen på det helt rigtige tidspunkt. Og skrive på livet løs, indtil nattesøvnen melder sig som et fysisk behov, der ikke kan ignoreres (og jeg har desværre et temmelig stort søvnbehov).

Til alt (mit) held er jeg hurtig og formår at forholde mig nogenlunde kritisk til det, jeg skriver, mens jeg skriver. Jeg kan skrive med ca. 1000 ord i timen, når jeg er nogenlunde i hopla, og hurtigere endnu, når jeg rigtig er i flow. Det handler naturligvis ikke om mængde, men i første skrivefase handler det alene om at fortælle historien. Siden skærer man fra og reducerer saucen og skriver om. Det kommer senere, alt sammen.

At skrive på den måde minder lidt om at træne. Der gælder fastlagte rutiner og tidspunkter, og man kan være mere eller mindre oplagt, og visse gange går det helt anderledes end forventet, men skrive kl. 20.00, det skal jeg. Den disciplin skal jeg kunne underlægge mig selv, hvis det her skal blive til noget.

De veloplagte dage kan ende i det rene hø. De dage, hvor man ikke føler sig i stødet, kan være de mest produktive; de dage, hvor teksten får allermest liv og farve. Man ved det aldrig.

Lige nu sidder jeg og ser ud ad vinduet på Sønderborg. Det regner og blæser over Als Sund. I morgen ved denne tid kæmper jeg mig vej gennem Forum op til Balkonscenen og har min mentale forfatterkasket på; den, der føles bedst skabt til mit skæve hoved. Søndag er jeg hjemme igen og er funktionær med egen trailer.

Man skal elske dette liv for at kunne leve det. Jeg har selv valgt det og selv defineret det. Og jeg ville ikke undvære det.

Jeg håber, vi ses til Bogforum.

One thought on “Bogforum 2010. Note til mig selv.

  1. Hej MortenJeg tror, mange er tvunget til at indrette sin skriveproces som du. Og det bliver selvfølgelig ikke nemmere, hvis der samtidig er ægtefælle og børn og alskens andre interessenter i éns liv.Men jeg synes, det er meget imponerende, at du alligevel har formået at få skrevet to bøger. Din effektivitet imponerer mig. 1000 ord i timer er flot. Kunne jeg blot levere 500 ord om dagen, ville jeg være glad.Held og lykke med det videre forløb og tak fordi, du deler dine erfaringer med os andre.Vh. Lars Grill Nielsen

Skriv et svar

