Uncategorized

Mindset, 2. oplag


Først vil jeg gerne beklage, at jeg aldrig fik afsluttet min historie fra Krimimessen i Horsens; der er gået nogle uger nu, og det klæder selvfølgelig ikke en forfatter ikke at kunne skrive sit shit færdigt. Så det beklager jeg!

Men sandheden er bare den, at der har været så usandsynlig meget blæs på, at jeg dårlig har fået et ben til jorden. Jeg har altid ethundredeogtyve synkronprojekter kørende, for sådan har jeg det bedst, men det betyder desværre også, at nogle af dem fra tid til anden må sættes på vågeblus. Således denne min blog, der nu har stået og visnet i næsten en måned; I guder! Det er jo beskæmmende.

Siden Krimimessen er der sket det glædelige – fantastiske! – at Mindset nu skal ud i andet oplag. Første oplag røg altså på under to måneder. Jeg har lige set korrektur til omslaget, og her sætter vi en stor, flæsket splatter med gode anmeldercitater og en flommefed stribe stjerner.

Det mærkelige er, at bogen har solgt, som den har, udenom boghandlerne. Af en eller anden grund er mine bøger et sjældent syn hos boghandlerne. De store kæder er endog meget forsigtige med at købe bøger hjem fra mindre forlag som mit, åbenbart. På den måde kan jeg frygte, at boghandlerne lige så stille dribler sig selv ud af bogmarkedet efter indførslen af frie bogpriser – udvalget og de gode priser finder man hos netboghandlerne; boghandlerne sælger viskelædere og kalendere med heste og kaniner – det og så de stensikre sællerter. Det kan de ikke leve af i fremtiden, tør jeg godt spå.

Nå, men det her skal ikke handle om min ærgrelse over, at boghandlerne kun vil sælge svenske splatterkrimier (og danske ditto), som de heller ikke kan sælge, fordi de samme bøger i samme udstyr kan fås billigere i Føtex. Det er der skrevet så rigeligt om. Jeg glædes over de gode anmeldelser, den flotte lektørudtalelse og den langsomme, men sikre vej ind til de danske bogelskeres hjerter. For langsomt må det gå, når man er mig. Jeg skal gå på arbejde, skal studere, skal passe mine børn og min kone og mit hus og min have og den kanin, børnene burde passe; jeg siger også ja og tak til freelanceopgaver (korrekturlæsning, konsulentudtalelser på manuskripter, klummeskriveri, foredrag, aftenundervisning), og alt det, der står i parentesen, er det, jeg gerne vil kunne leve af fremover. Det og så mine bøger.

Derfor har jeg så jävla travlt for tiden. Sorry.

Skriv et svar

