Uncategorized

Om anmeldelser


Det er nu en måned siden, Mindset udkom, og jeg kan konstatere, at høsten af anmeldelser indtil videre ikke har været overvældende. Til gengæld har de været gode, de få, der er kommet.

I JV giver anmelderen 5 af 6 stjerner og skriver, at Mindset er en ”velskrevet krimi krydret med psykologisk drama.” Romanen er skrevet i et ”flydende og præcist sprog, hvor forfatteren med stort held har kræset for stemninger. Der er også masser af spænding og kun ganske få passager, hvor man tør sætte læsningen på standby for at gå i gang med aftensmaden.”

BT giver fire stjerner og roser romanen, ligesom også Dagbladenes Bureau gør det.

Ekstra Bladet er lidt mere sparsom med stjernerne, men skriver til gengæld, at ” første del af romanen er en fremragende og angstfremkaldende skildring af de syge magtstrukturer, der hersker inden for Loefflers selvforherligende pseudoverden.” Anmelderen, Frank Sebastian Hansen, anbefaler mig
at ”dæmpe krimitrangen og i stedet slippe sin dæmonisk skarpe iagttagelsesevne løs på et stykke almindelig, jysk virkelighed.”

Som det vist ofte er tilfældet, er det den mindst positive anmeldelse, man som forfatter tager mest til sig – i positiv forstand, vel at mærke, i hvert fald i dette tilfælde. Frank Sebastian Hansens anmeldelse får, som alle seriøse anmeldelser, forfatteren til at reflektere over de elementer, der bliver kritiseret, i dette tilfælde krimihistorien i Mindset. Den respons, jeg hidtil har fået på bogen, peger i to retninger: Nogle synes, bogen er helstøbt og sammenhængende, andre synes, den falder i to dele: Første del, hvor jeg beskriver virksomheden Loeffler set indefra, navnlig den indvirkning, en forkvaklet managementkultur har på de mennesker, der skal eksistere dag ud og dag ind i et paranoidt og psykotisk kontrolsystem, hvor selv menneskers måde at tænke på er en regulerbar størrelse, og anden del, hvor jeg beskriver min hovedperson på flugt og hans (angivelige) jagt på sandheden om mordene i Nørup.

Når jeg glæder mig over de forskellige reaktioner på bogen, er det på grund af to ting.

For det første er alle og enige om, at bogen er godt skrevet, og det er det vigtigste; når en forfatter får ros for selve håndværket, er han glad. Som en møbelsnedker er glad, hvis folk roser hans nyeste stol, også selvom de siger, at den kunne de ikke se for sig i deres stue, men det er dælme godt lavet. Resten er et spørgsmål om smag (dette med forbehold for de anmeldelser, der ikke er kommet endnu; JP, Litteratursiden, Nordjyske og Kochs Krimier har alle varslet anmeldelser, som jeg jo ikke har set endnu).

For det andet var selve formålet med bogen at skrive en kriminalroman, der var åben for fortolkning. Jeg ønskede at udfordre den genrekonvention, der eksisterer i krimien, og hvor svar gives og brikker falder på plads og pråse går op for. Det bedste, der kan ske med Mindset, er, at læseren spørger sig selv om hvordan det nu skal forstås, det her.

Der er sådan set også et for det tredje.

Gode anmeldelser, mellemgode anmeldelser, det er selvfølgelig rart. Dårlige anmeldelser er skidt (og dem har jeg da til gode endnu i min forfatterkarriere).

Men den værste anmeldelse, der findes, er trods alt den, der aldrig bliver skrevet.

Skriv et svar

