Uncategorized

Noget om sandhed og genre i krimier


Nu er der kun to dage til Mindset udkommer, og de første læsere har allerede læst bogen og fornøjet sig med den (siger de).

En forfatter er altid spændt på reaktionerne. Meget af det, jeg sad og skrev, ligger næsten to år tilbage i tiden, og det er en evighed for mig. Tit har jeg svært ved at huske, hvad det var jeg præcis tænkte med den sætning eller det afsnit, men det gør ikke så meget, nu hvor teksten er derude og lever sit eget liv.

Og det er vel på tide at løfte sløret for en af mine mange ambitioner med Mindset. For at gøre det, vil jeg lige foretage en lille omvej og aflægge besøg hos semiotikeren og forfatteren Umberto Eco.

I forordet til Rosens Navn skriver Eco, at krimien som genre har den opgave at tilbyde mening i en verden, der har afskrevet sig den religiøse fortælling som kilde til erkendelse. Verden er kaotisk og giver kun få svar. I den religiøse fortælling, præcis som i den mytologiske, er der en, der går forrest og tager alle slagene. Han (helten, Messias, hvad det nu kan være) må døje umådelig meget ondt. Nogle gange klarer han den ikke, andre gange reddes helten via guddommelig intervention. Og opstiger til himmels. Andre gange overlever han med nød og næppe og lever videre, såret og knust. Men hans funktion er, at han dels tilbyder os en forklaring, dels lader os gennemgå smerte, kaos og derigennem at nå til katarsis – udfrielsen, forløsningen, forklarelsen.

Den religiøse fortælling siger os, at der er en mening med det hele, og helten er mediet igennem hvilken vi når frem til den mening, selvom helten selv må gå til grunde. Den religiøse fortælling giver svar. Noget er rigtigt, noget er forkert, nogle er fordømte, andre frelste.

Således også med krimien, skriver Eco. En genrekonvention i krimien er, at vi skal have svar. Vi skal have orden bragt tilbage i vores tilværelse efter mordet – den ultimativt destabiliserende og kaotiske begivenhed i et menneskes liv (jeg tænker ikke på ofret, som ganske vist er blevet ret destabiliseret). Det er her, helten kommer på banen, gennemgår et helvede for vores skyld og til sidst tilbyder svar, orden og mening. Præcis som i den religiøse fortælling.

I Mindset lader jeg hovedpersonens far være pensioneret politimand – en mand, hvis mål i tilværelsen er netop det. Han har arbejdet et liv langt med at genoprette den sarte balance i verden. Jeg bruger faren rent narrativt som en kommentar til krimigenren i sig selv; faren, Erik Egholt, er i virkeligheden et metakritisk fortællekneb, der også siger læseren, hvad han skal bruge selve historien ”Mindset” til: Det her en bog, der ikke nødvendigvis giver svarene.

Ikke at give alle svar – det var min satsning med Mindset. Det er her, jeg søger at udfordre genrekonventionen om sandhed, for min opfattelse af verden er ikke, at den giver sandhed. Skal man skrive en realistisk roman, må man nødvendigvis også forholde sig verden, som den er – kaotisk og til tider meningsløs. Som sådan kan man påstå, at krimiromanen ikke tilhører den realistiske genre, for vi når aldrig den fulde erkendelse om altings rette sammenhæng; Platons vidensideal, epistemen, er vist skudt godt og grundigt ned af erkendelsesfilosofferne gennem tiderne, og kun antagelsen, det sandsynlige, meningen, doxa, står tilbage som et tilbud til mennesket om en form for mening i tilværelsen.

Mindset er skrevet på en sådan måde, at læseren efter sidste kapitel må stille sig selv spørgsmålet: Hvad ved jeg egentlig? Har jeg fået alle svarene, eller er det bare noget, jeg tror?

I Mindset er hovedpersonen, Anders Egholt, langt ude. Han prøver at navigere i tvivl, usikkerhed og kaos; det samme, som gør sig gældende i hans eget liv. Det er også min udfordring til læseren.

Så hvis jeg er en anelse spændt på modtagelsen af romanen, er det derfor.

Skriv et svar

