Uncategorized

Mig på Bogforum


Jeg begynder at tage tilløb nu til en hektisk november.

Eller nærmere, en november i kontrasternes tegn.

Først har jeg rasende travlt på arbejde. Jeg skal være væk fra kontoret en uge, og det lyder ikke af ret meget, men det er det.

Jeg arbejder jo som informationschef i Sønderjyllands Symfoniorkester, og det er mit ansvar at sørge for, at pressemeddelelser, annoncer, koncertprogrammer, plakater er klar og parat til samtlige koncerter. November og december er vores højsæson. Der er koncerter to-tre gange om ugen med nye produktioner hver uge, og det er krævende produktioner. Mens jeg er væk på Hald Hovedgaard, skal orkestret på turné med fire sangsolister og to store, tyske kor.

For at få lov til at holde orlov i netop denne uge, har jeg måttet love at stå til rådighed, hvis noget går i fisk, og lur mig, om det ikke gør. Når man har fire professionelle sangere på en produktion, er sandsynligheden for, at en af dem lægger sig med halsonde lige inden koncerten absolut til stede. Sker det, skal vi over hals (!) og hoved finde en erstatning – og det udløser kommunikation og travlhed for den kommunikationsansvarlige (mig). Og det kan ikke tilrettelægges på forhånd som et kriseberedskab, for hvem er det, der lægger sig syg og hvem kommer i stedet?

Det betyder altså, at mens jeg sidder i ensom og ophøjet ro på Hald Hovedgaard, fordybet i min romanskrivning, er jeg nødt til samtidig at stå til rådighed, hvis noget sker. I værste fald kan jeg risikere at skulle afbryde mit ophold og køre hjem. Det må bare ikke – skal bare ikke – influere på den ekstreme koncentration, jeg skal ind i på Hald.

Foran mig ligger en monstrøs opgave med at få tingene til at hænge sammen i min nye roman. Det er en opgave, jeg går ind til med en vis ærefrygt og med de mentale parader oppe: Jeg ved med sikkerhed, at der vil komme kriser deroppe, hvor jeg har lyst til at smide hele lortet i søen. Men jeg ved også, at jeg efterhånden har teknikkerne til at komme gennem kriserne: Ro, en lille lur, en gåtur og ikke mindst mentale øvelser. For eksempel at tage fat på noget af det, der allerede er skrevet, og som er godt, og så læse det op for sig selv. Eller at lægge det svære væk for en stund og skrive et af de gode kapitler helt om fra starten. Og hele, hele tiden vide, at det kommer igen – kreativiteten, flowet, begejstringen.

Jeg har aldrig før i min korte karriere som forfatter haft så meget som én hel dag, hvor jeg ikke har skullet lave andet end at skrive. Eller, jo, det har jeg. Sidste år, da jeg sad i tre dage og lavede rettelser til Tornmark, men her var det 1) kun rettelser og 2) et par dage inden jeg blev indlagt, fordi jeg pludselig havde fået galopperende type-1 diabetes, og gik rundt i det lånte sommerhus og var så skidesyg, at jeg ikke vidste, hvad der var op og hvad der var ned på noget som helst. Anede ikke, hvad jeg fejlede. Kunne ikke gå fire skridt uden at skulle tisse en liter. Kunne stort set ikke gå fire skridt i det hele taget. Kunne ikke sove, ikke tænke. Men skrev alligevel. Kan faktisk ikke huske så meget fra de dage. Så de tæller ikke.

Derfor er jeg spændt på, hvordan det bliver. Roen. Stilheden. Et værelse, et skrivebord, en kande te. Ensomheden, koncentrationen. Hvordan bliver det?
Og derefter: Vild action. Lørdag morgen efter min uge på Hald skal jeg op kl. fem og køre til København. Skal til Frederiksberg og hente nøglen til et værelse, jeg har lejet. Kl. 11 lørdag formiddag skal jeg stå på Dansk Forfatterforenings stand og præsentere min bog. Så skal jeg rundt og se, kigge, snakke, møde, og om aftenen skal jeg ud at spise med mit forlag. Søndag skal jeg hjem igen – hjem til familien, som jeg så ikke har set i en hel uge.

Fra panik på jobbet til ro på Hald og til panik på Bogforum. Alt sammen inden for en uge.Og hele tiden kan de finde på at ringe til mig fra kontoret.

Men jeg klager ikke, jeg glæder mig. Bare de ikke ringer.

Skriv et svar

