Uncategorized

Hektisk


Jeg har lige sat mig ned og forsøgt, mest for min egen skyld, at danne mig et overblik over alt det, jeg skal nå i dette efterår.
Først og fremmest skal jeg skrive min nye roman færdig. Jeg har taget orlov fra mit job i november måned for at kunne hellige mig skriveriet; godt nok kun en uge, men den uge skal jeg også pine hver en blodsdråbe ud af. Jeg regner med at tage i skriveeksil et eller andet fredfyldt sted, hvor der hverken er børn eller græsplæner eller gulve, der skal støvsuges. Kun ro.
I sidste uge var jeg konferencier med Sønderjyllands Symfoniorkester ved to koncerter, vi havde arrangeret for Sydbanks kunder. Det var krævende, men det var også sjovt. Lige så meget, jeg elsker at sidde i ro og fred og skrive, lige så meget elsker jeg at komme ud og spille klovn, holde foredrag, mærke den umiddelbare reaktion fra de mennesker, jeg henvender mig til. Men det er en anspændt situation, og I guder, hvor var jeg træt, da det hele var overstået.
I den kommende uge skal jeg holde koncertintroduktion, orkestret har sæsonåbningskoncert med reception med kongeligt besøg; jeg skal stå for det hele, være med i det hele.
Ugen efter river Camilla og jeg tre dage ud af kalenderen og rejser til Rom. Bare os to, uden børn, uden pligter – udover at jeg selvfølgelig har den skumle bagtanke, at jeg skal indsnuse atmosfæren fra nogle steder, jeg går med i baghovedet til min næste Tornmark-roman.
1. oktober skal jeg holde foredrag på Sønderborg Bibliotek; det er klokken 16, og jeg nævner klokkeslættet, fordi jeg klokken 18.45 samme dag skal holde koncertintroduktion, inden orkestret sammen med Jyske Opera skal have Danmarkspremiere på Verdis La Traviata. Det skal jeg så også dagen efter, og den weekend skal jeg først til København til debutantdag i Dansk Forfatterforenings skønlitterære gruppe; dagen efter (søndag) skal jeg på universitetet i Århus til seminar på masteruddannelsen i retorik, som jeg går på. I oktober alene skal jeg holde fire foredrag, blandt andet på Musik-og teaterhøjskolen i Toftlund.
Alt i alt skal jeg fire gange til Århus, skal holde foredrag 8 gange, skal til Rom, skal skrive en roman og helst også gerne gøre den fantastisk, skal bestå 3. modul på retorikstudiet og, nå ja, passe mit job og min familie og mit hus og også prøve at se, om jeg kan få havkajakken smidt i vandet fra tid til anden. Måske også ro i den.
Og hvordan i alverden skal man kunne skrive godt med sådan et program? Jeg ved det ikke, ved kun, at jeg gør det. Den anden aften fik jeg lige en indskydelse, og før jeg fik set mig om, havde jeg skrevet yderligere 2000 ord på ”Mindset”; det kan sagtens lade sig gøre, når bare inspirationen er der. Når bare man har det skægt. Det er da for fanden det, det handler om.

Skriv et svar

