Uncategorized

Her godt tre uger efter at Tornmark er udkommet, er det vist tid til at gøre status.

Den er indtil nu blevet anmeldt i fem aviser, hvilket vel er det niveau, man kan regne med, når man A. er debutant og B. ikke hedder Maria Hirse og kommer i Aftenshowet pr. automatik.

Til gengæld har alle anmeldelserne været moderat til meget begejstrede for bogen, og jeg har hørt fra pålidelig kilde at det i sig selv er godt gået for en debutant. Særligt Nordjydske Stiftstidendes anmeldelse, som jeg har citeret på min hjemmeside, er jeg meget glad for – Jens Henneberg har forstået bogens inderste budskab og anbefaler bogen. Det gør en utroligt glad.

De store, landsdækkende aviser iagttager indtil videre radiotavshed (bortset fra Ekstra Bladet, som for mig at se vurderer bogen ud fra deres læserskares litterære kapacitet og ikke ud fra bogens reelle kvaliteter, men det er nok bare mig, der er en brokrøv).

Bogen er stadig ikke på bibliotekerne – den proces er enerverende langsom og for mig uigennemsigtig og ubegribelig. Men jeg har erfaret, at fire til seks uger er normalt, før der kommer en lektørudtalelse og bibliotekerne begynder at bestille den hjem. Er inde på bibliotek.dk hver dag og river resten af mit hår af – jeg er født utålmodig.

Det har overrasket mig, hvor meget der skal knokles på markedsføringssiden for at sælge bare en smule bøger. Forlaget gør, hvad de kan, men selvfølgelig har et lille forlag små ressourcer, og derfor arbejder vi sammen, forlag og forfatter. Og det handler om at få mange men små ideer og så følge dem til dørs.

Et eksempel: Min bog foregår i Rom. Jeg bor i Sønderborg, hvor Cimber Sterling har hjemme. Jeg har flere gange skrevet og leveret materiale til Cimbers in-flight magasin Fly Away. Her er der en forbindelse, der kan udnyttes, så jeg har kontaktet dem, sendt dem et eksemplar og spillet alle mine lokal-semikendis-kort. Nu vil de vist omtale den, bl.a. fordi jeg har gjort dem opmærksom på linket mellem deres nye rute fra Billund til Rom og bogens temaer og tilbudt dem nogle bøger til en læserkonkurrence.

Det kræver benarbejde, men det skaffer omtale – et dryp her og et dryp der, og det flytter måske også nogle bøger ude i salgsleddet.

Bedst af alt er dog de reaktioner, jeg får fra folk, der har læst bogen. Jeg har ikke én gang hørt noget negativt. Alle er glade for bogen og efterlyser flere bøger med Signe Tornmark, og det i sig selv er forrygende fedt. Tak til alle, der har givet en tilbagemelding! Det er til jer, bogen er skrevet. Ikke til anmeldere eller for at tilfredse min egen forfængelighed, og det skal jeg hele tiden minde mig selv om.

I øvrigt:I Information den 12. 3. kan man læse en særdeles interessant artikel om forlagenes politik over for uopfordrede manuskripter fra ukendte forfatterspirer som mig – jeg har selv kommenteret artiklen, som du kan læse her: http://www.information.dk/185082

One thought on “

  1. Hej Morten, NÅR en gang, du begynder at se tal på bibliotek.dk, må du huske, ikke at fortvivle. Selvom der måske står, at din bog er solgt til 22 biblioteker, kan “1 bibliotek” dække over f.eks. Støvring Bibliotek, der så i virkeligheden også har købt eksemplarer til alle deres underbiblioteker i Skørping, Arden og hvad det kan være. Og ja, det er utroligt, så få bøger, der sælges i Danmark, selv på de store forlag. for en børnebogsforfatter er et oplag på over 1000 at betegne som en rigtig pæn succes. God vind!Mette

Skriv et svar

